• Pärnu Eliisabeti kirik
  • Püha Missa
    P kell 10 ja 18 | T K R kell 9 | N kell 18
  • Leerikursus
  • Koguduse töötajad
    Nikolai 22, Pärnu | 44 31 381
  • Kaitsepühakud
    Püha Eliisabet | Püha Johannes | Püha Nicolaus

"See vaene lesknaine pani rohkem kui kõik." (Mk 12:43)

Jeruusalemma templi naiste eesõues oli kolmteist pasunakujulist annetuskasti. Kaheteistkümne kohta neist olid kindlad eeskirjad, mis määrasid annetuste sihtotstarbe, kolmeteistkümnes oli vabatahtliku annetuse tarvis. Arvatavasti kasutati sellesse pandut peaasjalikult põletus- ehk koguohvrite tarvis, mille eripära seisnes selles, et Jumalale ohverdati kogu loom, mitte ainult rasv, nagu teiste ohvrite puhul.

Lugu lesknaisest ja tema ohvriannist mõjub esmalt moraalijutustusena: tähtis pole mitte annetuse suurus, vaid annetaja südamehoiak. Siiski tundub, et siin on midagi enamat: too vaene lesknaine teeb seda, milleks tema annetus on ette nähtud. Ohver, mille heaks ta oma raha annab, on mõeldud täielikult, tervenisti Jumalale – kõik, mitte midagi ei jää üle. Ja see naine annab kõik – mitte midagi ei jää talle endale.

Võib-olla on vaesel lihtsam anda kui rikkal. Kui arvestame tavaliseks päevapalgaks 1 teenari, siis lepton on sellest 1/128. Leivapätsi hind võis olla umbes 10 leptonit. Kui tollel vaesel naisel oligi ainult üks veering, s.t 2 leptonit, siis ei oleks ta kuigi palju võitnud neist üht enda tarbeks jättes.

Samas aga: keegi ei oleks teda süüdistanud ka selles, kui ta oleks mõlemad leptonid endale jätnud, sest tal ei jätkunud leivarahakski. Ta andis kõik, sest ta teadis, et Jumalale tuleb anda kõik. Ta andis kõik, sest ta tahtis seda.

Nii on ta midagi enamat kui lihtsalt üks näide sellest, kuidas tuleb annetada. Kõik ohvrid, millest Piibel kõneleb, on eelpildiks ühest, ainsast tõelisest ohvrist, mille on toonud Jumal ise.

"Kristus ütleb maailma tulles: "Tapaohvrit ja roaohvrit Sa ei tahtnud, aga ihu Sa oled mulle valmistanud. Põletusohvrid ja patuohvrid ei olnud Sulle meelepärased. Siis ma ütlesin: „Vaata, ma tulen – rullraamatusse on minust kirjutatud – tegema Sinu tahtmist, oh Jumal!"" Sellessamas tahtmises oleme meiegi pühitsetud Jeesuse Kristuse ihu ühekordse ja alatiseks ohverdamise läbi." (Hb 10:5-7.10)

Vaene lesknaine, keda Kristus näeb annetamas kõike, mis tal oli, on pildiks Kristusest endast. Jumalast, kes annab kõik, mis Tal on, s.t iseennast. Täielikult, lõpuni, midagi tagavaraks jätmata.

Aga need, kes annetavad palju, ent üksnes oma küllusest, seda, mis endal üle jääb (see ei tähenda, et kõik, kes annavad palju, just nõnda teeksid)?

Nad eitavad küll Kristuse jumalikkust, ent kohtlevad Teda samamoodi nagu Jumalat. Nad annavad poolikult ja eelistavad iseennast Jumalale – justnagu Eeli pojad vanadel aegadel (1Sm 2:12-17). Nad hakkavad Talle vastu ja hülgavad Ta, nagu Iisraeli rahvas teeb Jumalaga läbi kogu Vana Testamendi ajaloo.

Jumal ei anna ennast poolikult, Jumal annab kõik. Kristus ei anna poolikult, vaid kõik. Tänu Jumalale ei sõltu meie elu meist endist, vaid Tema armust. Aga kui me tahame, et meie elu oleks üks Tema eluga, et Tema oleks meie elu, siis peame olema valmis selleks, et meistki peavad saama need vaesed lesknaised, kes on valmis andma kõik.

Tõepoolest ei ole oluline, kui suures koguses me anname. Jeesus kõneleb ühes tähendamissõnas 10 000 talendist (Mt 18:21-35), mille keegi on oma isandale võlgu (lihtsalt võrdluseks: see peaks olema 7 680 000 000 leptonit). Selge see, et too sulane ei suuda oma võlga iial tasuda ja ainsaks maksevahendiks saab olla tema ise.

Kui too isand on aga Jumal, siis ei kõlba isegi see maksevahend, sest ka meie ise kuulume Talle: arm ei ole mitte ainult igavene elu, mille Ta on meile tõotanud, vaid ka praegune elu, mis on meil avansina juba käes (Mt 25:14-30).

Mida teha? Ühelt poolt: mitte midagi, sest esiteks kinni maksta ei jõua me kõike niikuinii ja teiseks on Jumal kõik juba kinni maksnud.

Teisalt: võtame oma kaks leptonit või kümme tuhat talenti – tegelikult on meil elu ja olemasolu näol midagi veelgi kallihinnalisemat – ja paneme selle koos vaese lesknaisega sinna kolmeteistkümnendasse annetuskasti. Aga pidagem meeles: kas kõik või mitte midagi!

Vaene lesknaine pani "rohkem kui kõik". Eesti keel annab meile siin huvitava võimaluse seda lauset kahel viisil tõlgendada: ta andis rohkem kui kõik teised, aga ka rohkem kui kõik, mis tal oli – ta andis iseennast, kogu oma elu. Nagu Kristus.

Kontakt

Pärnu Eliisabeti kogudus
Nikolai 22 | 80010 Pärnu
Reg kood 80211018

Telefon: +3724431381
Mobiil: +37256 664 626
E-post: parnu.eliisabeti @ eelk.ee

Arveldusarve:
EE111010902000838001
EELK Pärnu Eliisabeti kogudus