• Pärnu Eliisabeti kirik
  • Püha Missa
    P kell 10 ja 18 | T K R kell 9 | N kell 18
  • Leerikursus
  • Koguduse töötajad
    Nikolai 22, Pärnu | 44 31 381
  • Kaitsepühakud
    Püha Eliisabet | Püha Johannes | Püha Nicolaus

Pangem siis maha pimeduse teod, rõivastugem valguse relvadega! (Rm 13:12)

Püha Johannes Kuldsuu juhib ühes oma jutluses tähelepanu sellele, et apostel Paulus kõneleb siin ühelt poolt «pimeduse tegudest», teisalt aga mitte «valguse tegudest», vaid «valguse relvadest».

Nende relvadena mõistab kirikuisa vooruseid, mis kujutavad endast inimese loomuse juurde kuuluvat jõudu või suutlikkust tahta ja teha head.

Vooruste vastandiks on pahed – kalduvused halvale, kurjale. Ent kui püha Paulus ei vastanda siin mitte pahesid ja vooruseid, vaid tegusid ja relvi (ehk vooruseid), siis peab sellel olema mingi oluline tähendus.

Võib-olla peitub selgitus Jeesuse tähendamissõnas inimesest, kellest välja aetud rüve vaim pöördub tema juurde mõne aja pärast tagasi ning, leides oma endise elupaiga olevat «pühitud ja ehitud», võtab kaasa seitse endast kurjemat vaimu ning tolle inimese «viimane lugu läheb halvemaks kui esimene» (Lk 11:24-26).

See tähendab, et me ei saa vabaneda pahedest mitte mingil muul viisil kui vaid end õigete relvadega varustades ja kaitstes – ning nendeks õigeteks relvadeks on, nagu püha Johannes Kuldsuu kindlasti täiesti õigesti ütleb, voorused. Ning sama kindlalt näitab püha Paulus meile täie selgusega, et kõigepealt tuleb meil maha jätta pimeduse, s.t pahedest võrsuvad halvad teod.

Voorustest ja pahedest võib rääkida pikalt, on mitmeid erinevaid loetelusid, kõige tuntumad on vast seitse peapattu, mida tihtipeale nimetatakse veidi ekslikult ka seitsmeks surmapatuks.

Need seitse on: kõrkus (ja sellega seonduv või sellest tulenev isekus), ihnsus (ja sellega kaasnev ahnus), ebakarskus ehk liigsöömine- ja joomine, kadedus, ebakasinus ehk järeleandlikkus ülemäärastele himudele, viha (ja vaen) ning laiskus.

Seitsmele peapatule vastanduvad seitse voorust: alandlikkus, heldus, karskus, lahkus, kasinus (või ka mõõdukus), tasadus (pikameelsus, sallivus) ning usinus (töökus, südidus).

Lisaks neile tuntakse veel kolme jumalikku voorust, milleks on usk, lootus ja armastus, ning nelja kõlbelist pea- ehk kardinaalvoorust, milleks on tarkus, mõõdukus, õiglus ja mehisus (või kindlameelsus).

Peapatud on sellised kalduvused, millest võrsuvad konkreetsed halvad teod ehk patud. Siinkohal olgu märgitud, et mõiste «surmapatt» tähistab iga teadlikku ja tahtlikku üleastumist Jumala käsust olulises asjas (nt sellest, mis seisab Moosese kaudu antud kümne käsu loetelus).

Voorused on aga relvad, mis aitavad meil mitte ainult seista vastu meie rikutud loomuse halbadest kalduvusest tulenevatele pahedele ja neist võrsuvatele patutegudele, vaid teevad meile võimalikuks hea vilja kandmise, heade, Jumalale meelepäraste tegude tegemise.

Kui mõtleme näiteks sellele, millised on kiriku traditsioonis Evangeeliumi põhjal (Mt 25:31-36) loetletud seitse ihulikku – ja ka seitse neile vastavat vaimulikku – heategu, siis näeme, et küllap igal neist on seos ühe või teise voorusega (nagu kahtlemata on meie pahategudel ja hea tegematajätmisel seos peapattude ehk meie halbade kalduvustega).

Seitse ihulikku halastustegu on nälgijate toitmine, janunejate jootmine, alastiolijate katmine, võõraste vastuvõtmine, vangide lunastamine, haigete külastamine ja surnute matmine.

Seitse vaimulikku halastustegu on patuste õigele teele juhatamine, teadmatuses olijate õpetamine, kahtlejaile nõu andmine, kurbade lohutamine, ülekohtu kannatlik talumine, solvajaile heameelne andestamine ja oma ligimeste eest palvetamine.

Kindlasti ei ole need loetelud ammendavad – siin on tegemist sümboolse, täiuslikkusele viitava arvuga seitse, mis juba oma olemuse poolest viitab terviklikkusele, mitte selle terviku lahutamisele üksteisest selgelt eristatavateks ja ükshaaval nummerdatavateks üksikosadeks.

Püha Pauluski kõneleb tervikust – ja võtab kõik «valguse relvad», millega peame rõivastuma, kokku ühesainsas: «Rõivastuge Issanda Jeesuse Kristusega!» (Rm 13:14)

Kuidas seda teha? Apostel annab, küll teises kohas, selge vastuse: «Kõik, kes te olete Kristusesse ristitud, olete Kristusega rõivastatud.» (Gl 3:27)

Niisiis on ristimine meile Jumala poolt kingitud vahend Kristusega rõivastumiseks – enda varustamiseks valguse relvadega, mille varal saame võitu patust ja pahedest, mille väes Jumala arm võtab võimust meie langenud loomuse ja meid laostavate himude üle.

Kuid nagu Pühakiri väga selgelt näitab, peame Jumala armuga kaasa töötama – muidugi jõuga, mida annab meile seesama arm, aga ikkagi meie ise. «Pangem siis maha … rõivastugem … elagem kombekalt … rõivastuge … ärge tehke» – need oleksid korraldused, millel puuduks igasugune mõte, kui need ei eeldaks meie koostööd Jumala armuga.

Aga nagu öeldud: sellesama armu enese abil. Jumal on meid loonud, meile elu kinkinud – see on arm. Jumal on meid pühas ristimises uuesti sünnitanud, oma lastena vastu võtnud, Jeesusesse Kristusesse rõivastanud – see on arm. Jumal on meid rohkete loomulike ja üleloomulike annetega varustanud – see on arm. Jumal kingib meile jätkuva meeleparanduse ja andekssaamise võimaluse nii isikliku palve ja pühendumise kui ka sakramentaalse pihi läbi patust lahtimõistmise kaudu – see on arm. Jumal elustab meid oma Püha Vaimu väega ning aitab kanda sellesama Vaimu vilju, mis ulatuvad igavesse ellu – see on arm.

Jumal ei põlga meid ega jäta meid kõrvale, vaid tahab, et meie ise viimaks ometi jalgele tõuseksime ning, pimeduse teod maha jätnuna, Tema armu täiuses elaksime – jah, ka see on viimselt üksnes Tema arm. Tema arm, aga mitte ilma meieta – ja see on lausa armude arm!

«Paluge, ja teile antakse», ütleb Issand. Palugem siis, et võiksime Tema armu väes virguda uueks päevaks ning olla rõivastatud jumaliku valguse relvadega – Tema enda, meie Issanda ja Õnnistegija Jeesuse Kristusega.

Kontakt

Pärnu Eliisabeti kogudus
Nikolai 22 | 80010 Pärnu
Reg kood 80211018

Telefon: +3724431381
Mobiil: +37256 664 626
E-post: parnu.eliisabeti @ eelk.ee

Arveldusarve:
EE111010902000838001
EELK Pärnu Eliisabeti kogudus