• Pärnu Eliisabeti kirik
  • Püha Missa
    P kell 10 ja 18 | T K R kell 9 | N kell 18
  • Leerikursus
  • Koguduse töötajad
    Nikolai 22, Pärnu | 44 31 381
  • Kaitsepühakud
    Püha Eliisabet | Püha Johannes | Püha Nicolaus

Jeesus ütles oma jüngritele: «Kui keegi tahab minu järele tulla, siis ta salaku end ning võtku oma rist enese peale ja järgigu mind.» (Mt 16:24)

Matteuse evangeeliumi 16. peatükk on täis mitmesuguseid seoseid ja isegi sõnademängu. See algab Jeesuse proovilepanemisega variseride ja saduseride poolt – nad esitavad Talle nõudmise, et Ta näitaks neile mõne tunnustähe taevast. Jeesus vastab selle peale: «See kuri ja abielurikkuja tõug otsib tunnustähte, ja temale ei anta muud tähte kui prohvet Joona täht!» Ning apostel lisab sugugi mitte lootust sisendavad sõnad: «Ja Ta jättis nad maha ning läks ära.» (Mt 16:4)

Seejärel peab Jeesus noomima oma jüngreid nende taipamatuse pärast: samal ajal, kui Tema hoiatas neid variseride ja saduseride õpetuse eest, kõneldes mõistu nonde «haputaignast», said nemad aru, et Jeesus hurjutab neid selle pärast, et neil ei ole piisavalt leiba kaasas.

Edasi kirjeldab evangeelium üht väga ülevat sündmust: Jeesus küsib oma jüngritelt, kelleks inimesed – ja ka nemad ise – Teda peavad. Peetrus vastab nii iseenda kui oma kaaslaste nimel: «Sina oled Kristus, elava Jumala Poeg!» (Mt 16:16), mispeale Jeesus kiidab Peetrust õndsaks ja tõotab tema kui kalju peale rajada oma Kiriku, mida ei võida ära ka surmavalla väravad. Ning lisaks annab Jeesus Peetrusele (ja tema kaudu kogu Kirikule) taevariigi võtmed pattudest valla päästmiseks ja nende kinnitamiseks.

Sellele kõrghetkele – ilmselt püha Peetruse elu ühele meeldejäävamale – järgneb aga pea kohe ka üks sügavamaid langusi. Nimelt kuulutab Jeesus jüngritele ette oma kannatusi, surma ja ülestõusmist, ning seesama Peetrus, kes alles äsja on andnud oma Õpetajast tunnistust kui Messiast, «võttis Tema isepäinis, hakkas Teda noomima ja ütles: «Jumal hoidku, Issand! Ärgu seda Sulle sündigu!»» (Mt 16:22)

Jeesus ütles seepeale Peetrusele: «Tagane minust, saatan! Sa oled mulle pahanduseks; sest sa ei mõtle sellele, mis on Jumala, vaid mis on inimeste meelt mööda!» (Mt 16:23)

Siin jõuame nüüd üheni neist kohtadest, kus on peidus taolised seosed ja sõnademäng, mis eesti keeles paraku märkamatuks jäävad.

Kreeka keeles on selle Jeesuse lause algus järgmine: «Hypage opiso mou!» Need on peaaegu samad sõnad, mis Jeesus ütles Peetrusele ja tema vennale Andreasele esimesel kohtumisel nendega: «Deyte opiso mou!» – «Tulge minu järele!» (Mt 4:19)

Seda «Hypage opiso mou!» võib tõlkida mitut moodi, kusjuures «Tagane!» ei pruugi olla sugugi kõige eelistatum tõlkevariant. Võib-olla tuleks nendes Jeesuse sõnades näha tõsist ärritust: «Kasi mu selja taha!» Või hoopis peavangutusest saadetud kurba ja tasast kutset: «Tule tagasi minu järele!»

Igal juhul on väga kõnekas see, mis järgneb: kohe pärast seda, kui Jeesus on lausunud oma karmid – või vähemalt manitsevad – sõnad Peetrusele, pöördub Ta kõikide jüngrite poole ja ütleb: «Kui keegi tahab minu järele tulla, siis ta salaku end ning võtku oma rist enese peale ja järgigu mind.»

Siin on jälle seesama «opiso» – «Ei tis thelei opiso mou elthein…» –«Kui keegi tahab minu järele tulla…» Eestikeelne tõlge (1968. aasta oma) on siin väga täpne. Sõna «tahan» puhul kasutatakse oleviku, «tulla» puhul aga aoristi vormi, mis tähistab alustatud ja lõpule viidud tegevust, niisiis ei ole silmas peetud mitte jätkuvat Jeesusele järgnemist (see tuleb kõneks hiljem), vaid otsustamist ning konkreetselt Jeesuse juurde tulemist ja Tema juurde jäämist.

Aga ikkagi «opiso», s.t Tema selja taha. Nii väga, kui me ka tahaksime seista Jeesusega vastamisi (loodetavasti mitte vastakuti) või käia Tema kõrval (pidades ennast Temaga võrdseks) – sellest ei tule midagi välja, sest kuigi Ta on saanud meie vennaks, on Ta ikkagi Issand ja meie sulased, Tema on Õpetaja ja meie õpilased. Meie koht on Tema järel – ja see tähendab, Tema selja taga.

Ta on mitte ainult teenäitaja ja teerajaja, vaid Tema ise on Tee – ja mingil muul viisil kui Tema kaudu me eesmärgile ei jõua (vrd Jh 14:6). Muidugi tähendab kellegi selja taga olemine ka Talle ustavaks jäämist, ja sedagi ootab Jeesus meilt, aga ikkagi ei tohi me kunagi unustada, et Meister on Tema ja meie oleme jüngrid.

Niisiis lausub Jeesus kõigepealt Peetrusele: «Tagasi minu järele!», ja seejärel kõigile jüngritele: «Kui keegi tahab minu järele tulla…»

Peetrusele ütles Jeesus veel: «Sa ei mõtle sellele, mis on Jumala, vaid mis on inimeste meelt mööda!» – ja kõigile jüngritele: «Kui keegi tahab minu järele tulla, siis ta salaku end ning võtku oma rist enese peale ja järgigu mind.»

Enese ära salgamine tähendab endast lahtiütlemist – samamoodi, nagu Peetrus mõni aeg hiljem ütles end lahti … Jeesusest: «Mina ei tunne seda inimest!» (Mt 26:72) See on üks meie elu olulisemaid valikuid: kas me salgame ära Jeesuse või iseennast.

Sellele lisanduvad veel mõned sama olulised: oma risti enda peale võtmine ja Jeesuse järel käimine – ning kõigest sellest sõltub, milline saab olema meie osa igavikus: «Sest Inimese Poeg tuleb oma Isa auhiilguses oma inglitega ja siis Ta tasub igaühele tema tööd mööda.» (Mt 16:27)

Peatüki algusesse naastes ja sealt alates läbi kogu peatüki käies võime kokkuvõtvalt ütelda:

  • meile ei anta muud tunnustähte kui prohvet Joona tunnustäht – s.t Jumal teeb meile oma sõna kaudu väga realistlikult teatavaks meie tõelise olukorra ja tulevikuväljavaated, ning ühtlasi julgustab meid meelt parandama ja oma pattudest ära Tema poole pöörduma;
  • meid hoiatatakse variseride ja saduseride «haputaigna», s.t nii eneseõiguse kui ka valeõpetuse eest (tuletame siinkohal meelde Jeesuse küsimust jüngritele: «Keda ütlevad inimesed mind, Inimese Poja olevat?» – Mt 16:13);
  • kui tunnistame Jeesuse oma Päästjaks, Issandaks Kristuseks, siis peame käima Tema järel – järgides Teda kõiges, sõnakuulmises ja risti kandes ning Temast ustavalt tunnistust andes;
  • selle hädavajalikuks eelduseks on iseendast – ja kogu maailmast – lahti ütlemine, s.t kõiges, milles Jeesus seisab meie enda ja maailmaga vastakuti, Tema kasuks otsustamine;
  • nii püsivad meiegi üle Jeesuse tõotusesõnad: «Tõesti, mina ütlen teile, neist, kes siin seisavad, on mõned, kes ei maitse surma, enne kui nad näevad Inimese Poja tulevat Tema kuningriigis!» (Mt 16:28)

Kontakt

Pärnu Eliisabeti kogudus
Nikolai 22 | 80010 Pärnu
Reg kood 80211018

Telefon: +3724431381
Mobiil: +37256 664 626
E-post: parnu.eliisabeti @ eelk.ee

Arveldusarve:
EE111010902000838001
EELK Pärnu Eliisabeti kogudus